Jeg har brugt det meste af mit liv på at tegne. Da jeg var lille, var det faktisk det, jeg allehelst ville være, når jeg blev stor. Det hele startede med en godnatsang om Jungledyret Hugo som min far havde lavet til mig, da jeg var 2 år gammel. Så kimen til min interesse for tegning voksede, mens han tegnede Vejrtrolde til Information og Bennys Badekar.
Jeg startede med at tegne krusseduller, mens jeg sad på skødet af min far Flemming Quist Møller. Han underholdt mig mellem de profesionelle tegneopgaver ved at tegne en cykelmyg, som siden blev til hans berømte bog Cykelmyggen Egon. Først 20 år senere skriver han historen om Jungledyret færdig, og beder mig om at illustrere den.
Som ung modtog jeg undervisning i naturalistisk tegning af Hanne Rode, og jeg blev uddannet animator fra Dansk Tegnefilm Kompagni hos Jannik Hastrup. Der var jeg ansat on/off i 5 år, og jeg arbejdede på flere af Janniks film. Samtidig modtog jeg undervisning af de ansatte animatorer og tegnere: Per Tønnes Nielsen, Anders Sørensen, Liller Møller, Kaj Pindal, Simon George, Hanne Hastrup og mange flere. Sideløbende med min uddannelse som animatorelev deltog jeg i kurser på Filmskolen og Dansk Tegnefilmkompani. Herefter gik jeg på Tegning og Grafik linjen på Danmarks Designskole i to år.
Jeg vendte tilbage til erhvervslivet og arbejdede som animator og storyboard-tegner i 10 år hos både A-film, Dansk Tegnefilms Kompagni og på forskellige tegnefilm som f.eks. Helmut Olsens Mave af Lille Møller og dukkefilmen Holger Danske.
I tegnefilmsgenren er jeg dog stadig nok mest kendt for at have designet og animeret ’Jungledyret Hugo’ og den første film Jungledyret. I dag ligger min tegnestue Ej blot til Løgn på Christianshavn.
Du kan se eksempler på mine forskellige illustrationer her.
Under punktet Jungledyret Hugo, kan du læse og se mere om Hugo´s design og historie fra krussedulle til international filmhelt.
Det er dog efterhånden længe siden, at jeg har haft tid til at arbejde fuldtid på en tegnefilm, så animationsuddannelsen er de sidste par år primært blevet udnyttet til små simple computerspil.
I dag laver jeg jævnligt illustrationopgaver af forskellig karakter bl.a. illustrationer til cd covers, illustrationer til bogomslag, plakater, informationsfoldere og reklameopgaver.
Jeg har lavet tegninger for Experimentariumet, Gyldendal, Rigshospitalets Børneafdeling, Dansklærerforeningen, WWF, Verdens Natur Foreningen og mange andre.
Alle illustrationer her på hjemmesiden er mine egne.
Større udsmykning
Jeg laver også opgaver hvor større flader skal udsmykkes. Enten i form af større malerier eller relieffer i beton.
I vinteren 2009 til 2010 udsmykkede jeg 300 kvadratmeter bærende betonvægge i en Børnehave i Struer. Det forgik i samarbejde med betonfabrikken Leth Beton i Bedsted syd for Thisted. Du kan læse artiklen “Løgnhalsen på hårdt arbejde i Thy” fra 2010, hvis du klikker på billedet af artiklen.
Visuel historie-fortælling
Jeg har i mange år været historiefortæller og på den måde formidlet mine historier direkte til børn. Det er måske derfor det er faldet mig helt naturligt også at optræde live med tegning, illustration og animation for både børn og voksne. Det kan være undervisning i små tegnetricks, eller i en form hvor jeg blander mine historier med min tegning. Det kalder jeg Visuel Historiefortælling. Læs mere om det på Live Shows-Tegner eller under Video-Tegner, hvor du også kan finde små amatørfilm med eksempler på dette.
Generelle regler om ophavsret på illustrationer
Hvis du vil benytte nogle af de tegninger, der ligger fordelt rundt på denne hjemmeside, skal du indhente tilladelse fra mig. Så i stedet for at du bare kopierer løs, så ring eller skriv lige til mig først. Fortæl mig hvad du ønsker at bruge tegningen til, så finder vi sammen en rimelig pris. Som Oftest vil jeg desuden kunne sende dig tegningen i en professionel opløsning.
Det er mit arbejde at tegne og sælge tegninger, hvis du bruger dem uden tilladelse, stjæler du fra mig og kan retsforfølges, men mine tegninger elsker at blive set på, så mon ikke vi kan finde en billig løsning, hvis du har lyst til at bruge en af dem.
Køber man mig som illustrator, betaler man min timeløn for udførelsen og en brugsret til at reproducere tegningen. Vi formulerer derfor sammen hvad brugsretten skal omfatte. Måske er det en bog, en privat sang tekst, en t-shirt eller andet. Vi aftaler hvor den skal reproduceres, i hvilken forbindelse og størrelsen af oplaget. Anden brugsret er herefter stadig ophavsmandens (min), ligesom originaltegningen forbliver ophavsmandens. Vil man købe en original, til fx at hænge på væggen, køber man omvendt ikke nødvendigvis brugsretten til reproduktion.
Men disse kontraktlige forhold snakker vi om, samtidigt med at vi drøfter opgaves omfang og pris.
For kontakt oplysninger tryk her.