Dansedyr og Dagdrømme – Djanzz

Dansedyr og Dagdrømme udkom i 2006. Det er en dobbelt-Cd, hvor Dansedyr er til at danse til, og Dagdrømme er til at slappe af til når man skal vågne, sove eller dagdrømme. Djanzz blev inviteret til at medvirke i et EU-kunst projekt, Glitterbird, som handlede om kunst for helt små børn.

– Babykunst?  Jamen, det har vi da lavet!

Selv om Junglejazz Cd’en er med tekster – og babyer jo ikke kan tale – er Cd’en højt elsket af babyer som jo også er glade for at træne sproget ved, blandt andet, at høre ord blive sunget. Jeg havde i første omgang svært ved at se hvordan en ren instrumental-cd uden ord, skulle fremstå specielt egnet for babyer, men projektet Glitterbird inviterede til turné i Frankrig, og vi fik penge til at eksperimentere med projektet.

Vores første forsøg startede med at jeg satte mig foran mikrofonen, og forestillede mig, der lå en nuttet lille baby på et lammeskinds tæppe og pludrede, og så spillede jeg den første rytme, der faldt mig ind. Jeg indspillede flere rytmer, men alle sammen nogle som lagde sig omkring det tempo vores hjerterytme slår i, når vi er slapper helt af. Ved at bruge det samme grundtempo til alle numrene kunne vi kæde alle rytmer sammen til ét langt nummer på 25 minutter. Sille og Palle arbejdede videre på denne lagkage-produktion, og derefter lagde vi flere atmosfæriske lyde på. Det var dels lyde fra naturen, og dels hjemmelavede percussionlyde som skulle illustrere, at vi bevægede os gennem et dansk sommerlandskab. Det var lyde fra haven med solsorte og legende børn, lyde fra den saftige grønne skov med søer, bække, frøer og syngende skovalfer og lyde fra stranden.

Det var en smuk cd, men ikke lang nok til at udgive. Jeg havde også stadig besvær med at påstå, at dette skulle være en Cd specielt egnet for babyer. Så kom jeg på idéen, at vi kunne lave en Cd der brugte dyrelyde som tema. Noget af det første vi lærer et barn at sige, er jo muh, øf, rap, gok-gok, vov, miav og så videre. Det ville klart appellere til helt små børn, og man ville ikke være i tvivl om, at det her, var en Cd for babyer. Jeg var klart inspireret af Louis Jordan – Barnyard boogie – og sådan kom Cd’en Dansedyr. Grise-funk, misse-jazz, calypso-høns, ande-jam, ko-blues, flue-samba, sangfugle-vals, contry-hesten.

For at finde musikgenren og tempoet der passede til det pågældende dyr, forsøgte jeg simpelthen at spille på tromme, samtidig med at jeg sang som en høne, en gris, en and, en kat, en ko og en hest. (Ja, det havde mine egne børn stor glæde af. En mærkelig far. En mand på toppen af sin karriere sidder og gokker som en høne og spiller trommer i spisestuen?)

Sille og Palle komponerede og raffinerede ideen yderligere; flere dyr kom til, andre røg ud, vi kastede bolden frem og tilbage indtil vi var tilfredse med resultatet.

Disse numre uden ord blev også vores mulighed for at spille jazz for børn i udlandet. Repertoiret uden danske ord, har ført os på turné i Frankrig to gange, en tur til Belgien, Hongkong, og jazzfestival i Shanghai. 

Jeg gennemillustrerede igen Cd coveret. Dansedyrene og Dagdrømmen blev én lang illustration, man kunne folde ud. Og dansedyrene fik hver deres side med illustrationer. Tanken var, at vi skulle udgive Cd’en i en pap-pegebog, men vi kunne ikke få det til at hænge sammen økonomisk, og valgte i stedet et luksus digipak. Men den er også rimelig holdbar, når den bliver udsat for babysavl. Vi har udgivet en spansk version af Dansedyr i Argentina, hvor vores guitarkollega Ernesto bor. Her forsøger han stadig at sælge den.