Musikeren

Jeg er trommeslager og perkussionist, og jeg har erfaringer som koncertmusiker, festmusiker, teatermusiker, komponist, gademusiker og konferencier. Man kan sige jeg faldt i trommegryden som barn. Jeg startede på indersiden af min mors maveskind og fortsatte på min far´s (Flemming Quist Møller) trommerskind fra før jeg kunne gå.

I en glidende overgang fra hjemmejam til turne med min far, hvor jeg spillede med på diverse percussion instrumenter i første sæt og måtte overnatte i hans Congapose bag scenen i andet sæt. Det var med Nulle E. Nykær og Christians Sivert trioen Influenza, med Stig Møller i 3 gange Møller, congafestivallen Den Probre Næve, og frem til at jeg også spillede med i Bazaar i alle weekender og ferier fra jeg var 9 til 16 år. Det blev til en mesterlære-uddannelse som world-music-trommeslager. Senere supplerede jeg det med trommeundervisning fra diverse jazztrommeslagere, længst tid med Bjarne Rostvold. Jeg blev den første Tango Nuevo trommeslager i Danmark, måske i Europa. Trommer i Tango Nuevo var ikke så udbredt, og efter min mening ikke særlig interessant, så i den tid jeg var trommeslager i Tango Orkestret (16 år), udviklede jeg mange specielle lyde og hjemmelavede rytmer inspireret af de tegnefilmsbilleder Tango Nuevoen satte i gang i mit hovede og den rytmiske måde agentinske basister, violinister og bandonionister slog på deres instrumenter. Mit hjemmelavede speciale som trommeslager er efterhånden udviklet fra tangokoncerter og familiefester, og jeg bruger det ofte i forbindelse med at jeg også fortæller. Mit nuværende primære trommesæt har udviklet sig til et sammenkog af mine bedste lyde, et mini-sæt fyldt med sjove hjemmelavede lyde. Jeg spiller i dag nok en lidt jazz’et stil blandet med noget latinamerikansk, men det er også blandet med lidt balkan og arabisk stil med blandt andet Dabuka-trommen.

Standard kontrakter

Punktet er under opdatering, men her vil komme til at ligge eksempler på forskellige standard kontrakter.
Prisen for et live-show er varierende alt efter omfang, tid og sted. For tilbud på et show, kontakt mig gerne her.
Teksten i en standardkontrakt på en illustratons opgave kunne fx lyde som følger:
De leverede originaltegninger er i henhold til international lov om ophavsret, tegnerens ejendom og de må ikke uden særlig aftale anvendes til andre formål eller oplag end de i kontrakten anførte.
Originaltegningerne skal efter reproduktionen overdrages til ophavsmanden.
Ved evt. bortkomst eller beskadigelse er ophavsmanden berettiget til erstatning.
Ved køb af original tegning/illustration, skal den naturligvis ikke afleveres tilbage, men retten til reproduktion tilhører stadig ophavsmanden.

Scenetekniske krav

De scenetekniske krav til udstyr er ikke voldsomme.
Et foredrag eller show, med for eksempel tegneundervisning, kan tildels godt gennemføres med en almindelig flip-over med store papirer og en tyk tusch til mig, men det har vise begrænsninger.

Det er derfor bedst med en Visualiser eller en Elmo.

De fleste moderne konferencerum er i dag indrettet med dette. Det er i princippet bare et kamara på et stativ, en fremviser og et stort lærred.

For at gennemføre en visuel historiefortælling skal jeg helst kunne tegne på et almindeligt A4 papir, imens dette filmes af et kamera og sendes direkte op på et stort lærred, så alle deltagerne kan se.

En Visualiser/Elmo er et bord med lampe og kamara bygget sammen i et, der sender et signal til en fremviser (videoprojekter).

Har man ikke dette udstyr kan man stille et videokamara på et stativ oven på et bord, sætte en almindelig arkitektlampe på bordet, og forbinde kameraet til en projektor der sender billedet op på et lærred.

Er der stærkt dagslys, kan det kræve noget afskærmning eller en kraftigere projektor.

Mine historier har bevæget sig med ind i mit musikalske arbejde, hvor jeg forfatter sangtekster til mine historier. Det er for eksempel teksterne til jazzbandet Djanzz, Løgnhalsen og De Medskyldige og DaBoing. I alle tre bands fortæller jeg også historier, spiller trommer og percussion. Derudover spiller jeg med flamingo-guitaristen Mårten Karlholm, Oyvind Ougaard og med flere andre bands. Jeg spiller til koncerter, festlige lejligheder og arbejder også som studiemusiker.
Fest-repertoiret er primært jazzet og sydamerikansk: Django Reinhard, Ellington, balkan, flamingo, men selvfølgelig afhængig af, hvem jeg spiller sammen med. Det samme gælder mit koncertrepetoir. Jeg er nok først og fremmest kendt som en trommeslager, der blander det med diverse percussion. Jeg har udviklet min egen teknik på en tyrkisk dabuka og er rimelig sej på et ande-kald. Under punktet Lyt og Se, kan du se forskellige videoer hvor jeg spiller musik.Ovenfor kan du læse mere om de forskellige bands jeg spiller i. Ellers kan du altid ringe og få en sludder om hvad I har lyst til og hvad der er behov for. Foto: (navn) Fra tiden i Tango Orkestret hvor der i passager kunne være brug for metal kæder for at understrege et dramatisk tema.